صفحه اصلی / فرق / اجتماعي / تشيع / تصوف / روایت اخلاص در چهل روز

روایت اخلاص در چهل روز

روایت اخلاص در چهل روز

 

    در روایت نبوى از پیامبر اکرم(ص) سفارش شده است و بسیار خوب و پسندیده است که مسلمان به این دستور العمل پیامبر(ص) جامه عمل بپوشاند همان اربعین گرفتن «چله گیری» است نه چله نشینى.

    رسول اکرم(ص) در این باره می فرمایند:

    «مَنْ أخْلَصَ للهِ أرْبَعِینَ صَبَاحَاً ظَهَرَتْ یَنَابِیِعَ اَلْحِکْمَهَ مِنْ قَلْبِهِ عَلىَْ لِسَانِهِ»([۱])

    (هر کسى که براى خداوند چهل روز خالص گردد، چشمه هاى جوشان حکمت از قلبش بر زبانش ظاهر می‌گردد.)

    در این روایت پیامبر(ص) می فرماید که هر کسى که چهل روز افکار و اندیشه و عمل و رفتار و بالاخره تمام شؤونات زندگى اش را براى خداوند خالصانه انجام دهد، حکمت از قلبش بر زبانش جارى می‌گردد. روایت ندارد که چهل روز عبادت کند به عبادات خاصه و ویژه و چهل روز در گوشه اى بنشیند و عزلت بگزیند. بلکه مسلمان باید در متن جامعه زندگى کند و تمام کارهاى معمولى و روزمره خود را انجام دهد اما این کارها را براى خداوند خالص گرداند. اگر تجارت و کاسبى می کند با نیت قربه الى الله باشد، اگر تحصیل علم می کند نیتش قربه الى الله باشد، اگر تدریس… نه آن که چهل روز انقطاع از خلق داشته باشد و به خانقاه برود و عبادات مخصوصه انجام دهد. این نوع چله نشینى در اسلام وجود ندارد. اما تمرین چهل روز براى خالص گردانیدن شؤونات زندگى در اسلام جزو سفارشات تعالیم اسلامى است. این چهل روز، تمرینى است براى آن که مؤمن بتواند در تمام طول سال و طول عمرش، همه کارهایش را براى خداوند خالص گرداند.

ادامه مطلب در کتاب «سراب هدایت» تألیف دکتر دریاکناری

 

[۱]ـ جامع الاخبار، ص ۹۴، عده الداعى، ص ۲۳۲، بحار الانوار، ج ۶۷، ص ۲۴۹.

درباره مدیر

* در آذر ماه سال 1353 در شهر تهران به دنیا آمدم. داراي مداركي چون؛ فوق ديپلم: نجوم. ليسانس: تاريخ اسلام و نيز ليسانس فلسفه اسلامي فوق لیسانس: مذاهب اسلامی و دكترا: الهيات. * استاد رسمي حوزه علميه و دانشگاه در تهران هستم. * در ده‌ها موضوع به ارائه گفتمان پیرامون مباحث نقد فرق تصوف، شیطان پرستی مدرن، وهابیت و راجنشیسم«اوشو»، اكنكار، سايبابا، مهربابا، قانون جذب... در دانشگاه‌ها و مجامع علمی در سطح كشور می‌پردازم. * تاكنون بيش از 32 جلد تأليف در زمينه علوم مختلف نظیر؛ فلسفه اسلامی، تاریخ اسلامی، نجوم اسلامی، تفسیر، معارف اسلامی، کلام اسلامی، مذاهب اسلامی، مباحث اجتماعی، مباحث خانواده و تعلیم و تربیت، هیدرولوژی، ژئومورفولوژی... به زبانه‌ای فارسي و عربي داشته‌ام. * هم چنين 35 مقاله به رشته تحرير در آورده‌ام، که برخی از آنها به چاپ رسیده است. * به مدت 14 سال مشغول فعالیت‌های هنري در بخش، تهیه کنندگی و کارگردانی می‌باشم، كه مستنداتِ تدوين شده در شبکه‌های مختلف سراسري و استاني پخش گرديده است.

این مطالب را نیز ببینید!

اولین خانقاه در جهان اسلام

اولین خانقاه در جهان اسلام     اولین خانقاه برای صوفیان در جهان اسلام، توسط یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: