انواع شناخت

انواع شناخت

    شناخت­ هاى پنجگانه، شناخت کشفى و شهودى (اشراقى) است. از بین شناخت هاى علمى «تجربى»، عقلى، تعبدى، فطرى و شهودى، این قسم اخیر از شناخت­ ها معتبر محسوب می‌گردد که ابزار شناختش هم، با شناخت عقلى متفاوت است.

    شناخت عقلى، شناختى است که به وسیله مفاهیم انتزاعى (معقولات ثانیه) شکل می­ گیرد و نقش کلیدى در به دست آوردن آن را عقل ایفاء می­ کند. در حقیقت ابزار این شناخت عقل است. هر چند امکان دارد از مقدمات قیاس نیز استفاده گردد. قلمرو این شناخت علوم منطق، فلسفه و تعلیمیات (ریاضیات) است.

    شناخت کشفى و شهودى (اشراقى) بر خلاف دیگر شناخت­ ها بدون وساطت صورت و مفهوم ذهنى به ذات عینى معلوم، تعلق می­ گیرد و به هیچ وجه خطا و اشتباه در آن راه ندارد. اما از آن جایى که شناخت کشفى و شهودى در حقیقت تفسیر ذهنى از مشهودات است قابل خطا و اشتباه است.

    به تعبیرى شناخت کشفى و شهودى همان علم حضورى است که خطاى در ادراک در آن قابل تصور نیست. زیرا واسطه­ اى بین شخص درک کننده و ذات درک شونده وجود ندارد و اگر این واسطه بین درک کننده و ذات درک شونده وجود داشته باشد یعنى همان صورت­ ها و مفاهیم ذهنى دیگر علم حضورى نیست بلکه علم حصولى است و در علم حصولى خطاى در ادراک قابل تصور است.

ادامه مطلب در کتاب «سراب هدایت» تألیف دکتر دریاکناری

درباره مدیر

* در آذر ماه سال 1353 در شهر تهران به دنیا آمدم. داراي مداركي چون؛ فوق ديپلم: نجوم. ليسانس: تاريخ اسلام و نيز ليسانس فلسفه اسلامي فوق لیسانس: مذاهب اسلامی و دكترا: الهيات. * استاد رسمي حوزه علميه و دانشگاه در تهران هستم. * در ده‌ها موضوع به ارائه گفتمان پیرامون مباحث نقد فرق تصوف، شیطان پرستی مدرن، وهابیت و راجنشیسم«اوشو»، اكنكار، سايبابا، مهربابا، قانون جذب... در دانشگاه‌ها و مجامع علمی در سطح كشور می‌پردازم. * تاكنون بيش از 32 جلد تأليف در زمينه علوم مختلف نظیر؛ فلسفه اسلامی، تاریخ اسلامی، نجوم اسلامی، تفسیر، معارف اسلامی، کلام اسلامی، مذاهب اسلامی، مباحث اجتماعی، مباحث خانواده و تعلیم و تربیت، هیدرولوژی، ژئومورفولوژی... به زبانه‌ای فارسي و عربي داشته‌ام. * هم چنين 35 مقاله به رشته تحرير در آورده‌ام، که برخی از آنها به چاپ رسیده است. * به مدت 14 سال مشغول فعالیت‌های هنري در بخش، تهیه کنندگی و کارگردانی می‌باشم، كه مستنداتِ تدوين شده در شبکه‌های مختلف سراسري و استاني پخش گرديده است.

این مطالب را نیز ببینید!

روایت اخلاص در چهل روز

روایت اخلاص در چهل روز       در روایت نبوى از پیامبر اکرم(ص) سفارش شده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: