صفحه اصلی / پرسش و پاسخ / آیا ارجاع دادن به هر تألیفى، دلیل بر تأیید آن تألیف است؟

آیا ارجاع دادن به هر تألیفى، دلیل بر تأیید آن تألیف است؟

آیا ارجاع دادن به هر تألیفى، دلیل بر تأیید آن تألیف است؟

    مطمئناً که این گونه نیست که تألیفی دلیل بر تأیید آن موضوع از طرف نویسنده باشد. برخى تألیفات براى تنویر افکار عمومى جامعه در مورد یک موضوع و جریان است، برخى از تألیفات براى شرح و توضیح و توصیف و برخى از مؤلفات براى تبیین حق و باطل نوشته می‌شود که با عناوین نقد و یا ردیه نویسى در طول تاریخ مرسوم بوده است. در واقع تألیفات به سه قسم عمده تقسیم بندی می­شوند: ردیه، دفاعیه و توصیفیه. به صرف این که کسى (مسلمانى) در مورد یهودیت کتابى نوشته، دلیل بر تأیید تمام عقائد و احکام کنونى یهودیت نیست. کسى که در مورد مسیحیت قلمى زده و کتابى نگاشته است، دلیل بر تأیید تثلیث مسیحیت نمی‌شود که یهودیان و مسیحیان نوشته شدنِ کتابى توسط یک مسلمان در موضوع یهودیت و مسیحیت را پیراهن عثمان کنند و جار بزنند که مسلمانى، یهودى و مسیحى شده است؛ زیرا در این باره کتابى نوشته و تصنیفى دارد.

    باید دید که ورود و خروج بحث در یک کتاب چگونه است و نتیجه‌ای را که مؤلف گرفته است، تأیید کلى یک عقیده و نظر است یا تأیید برخى از جزئیات و رد برخى دیگر. این بسیار ساده لوحانه و عوام فریبانه است که گفته شود. مثلاً درباره شراب، مسلمین کتاب‌ها و تحقیقات فراوانى دارند و خواننده هم حمل بر این کند که مسلمین شرب خمر را حلال و جائز می‌دانند!

ادامه مطلب در کتاب «سراب هدایت» تألیف دکتر دریاکناری

درباره مدیر

* در آذر ماه سال 1353 در شهر تهران به دنیا آمدم. داراي مداركي چون؛ فوق ديپلم: نجوم. ليسانس: تاريخ اسلام و نيز ليسانس فلسفه اسلامي فوق لیسانس: مذاهب اسلامی و دكترا: الهيات. * استاد رسمي حوزه علميه و دانشگاه در تهران هستم. * در ده‌ها موضوع به ارائه گفتمان پیرامون مباحث نقد فرق تصوف، شیطان پرستی مدرن، وهابیت و راجنشیسم«اوشو»، اكنكار، سايبابا، مهربابا، قانون جذب... در دانشگاه‌ها و مجامع علمی در سطح كشور می‌پردازم. * تاكنون بيش از 32 جلد تأليف در زمينه علوم مختلف نظیر؛ فلسفه اسلامی، تاریخ اسلامی، نجوم اسلامی، تفسیر، معارف اسلامی، کلام اسلامی، مذاهب اسلامی، مباحث اجتماعی، مباحث خانواده و تعلیم و تربیت، هیدرولوژی، ژئومورفولوژی... به زبانه‌ای فارسي و عربي داشته‌ام. * هم چنين 35 مقاله به رشته تحرير در آورده‌ام، که برخی از آنها به چاپ رسیده است. * به مدت 14 سال مشغول فعالیت‌های هنري در بخش، تهیه کنندگی و کارگردانی می‌باشم، كه مستنداتِ تدوين شده در شبکه‌های مختلف سراسري و استاني پخش گرديده است.

این مطالب را نیز ببینید!

روایت اخلاص در چهل روز

روایت اخلاص در چهل روز       در روایت نبوى از پیامبر اکرم(ص) سفارش شده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: