صفحه اصلی / فرق / اجتماعي / تشيع / تصوف / شریعت، طریقت و حقیقت در تصوف

شریعت، طریقت و حقیقت در تصوف

 

شریعت، طریقت و حقیقت در تصوف

 

    صاحب کتاب غوالى اللئالى([۱]) نزد جمعى از علماء به تساهل در انتخاب و گزینش روایت شهرت دارد. اگر از این بگذریم یا باید تمام این روایت را از اول تا آخر قبول کنند و یا تمام آن را از اول تا آخر کنار بگذارند.

    صوفیه تنها سه فراز از ابتدا و برخى از فرازهاى پایانى روایت را اخذ کرده اند. اما نسبت به برخى دیگر از فرازهاى همین روایت غافل مانده اند دو یا تغافل کرده اند.

    اَلْشَّرِیعَهُ أقْوَالِى وَ اَلْطَّرِیقَهُ أفْعَالِى وَ اَلْحَقِیقَهُ أحْوَالِى را گرفته اند و توجهى به اَلْمَعْرِفَهُ رَأسُ مَالِى ندارند. به معرفت و شناخت توجهى نمی کنند، علم و دانش را مانع طریقت و حقیقت و شریعت می دانند با علم مخالفت مىکنند. رأس هذا الامر کبس المحابر و خرق الدفاتر و نسیان العلم (آغاز این برنامه بر گرفتن دوات ها، پاره کردن دفترها و فراموش کردن علم است!) می گویند در حالى که طبق این روایت رأس المال یعنى سرمایه پیامبر(ص) معرفت و دانش است.

    وَ اَلْعَقْلُ أصْلُ دِینِى اساس دین پیامبر(ص) که اسلام باشد عقل است و عقلانیت. اما طریقتى که صوفیه دارند چقدر با عقلانیت سازگار است. بیست سال دلق پر شپش در بدن داشتن و روغن از بدن گرفتن؛ تنها یک نمونه از طریقت این گروه است. جریان لص حمام «دزد گرمابه»، تمام شب سر به زمین و پا به آسمان ماندن، به دار آویختن شیطان توسط بایزید به خاطر آن که شیطان به بایزید قول داده بود، که گرد بسطام نچرخد، اما خلاف عهدش عمل کرد و بایزید، شیطان را به دار آویخت([۲])… نمونه هاى دیگر این گروه است که اصلاً با عقلانیت سازگار نیست. اما از بزرگان شان سر زده است نه از عوام الناس شان. این موارد آن قدر زیاد است که از حوصله این نوشتار خارج است.

ادامه مطلب در کتاب «سراب هدایت» تألیف دکتر دریاکناری

 

[۱]ـ نام کتاب؛ هم (عوالى اللئالى) و هم (غوالى اللئالى) ضبط شده است.

[۲]ـ تذکره الاولیاء، ج ۱، ص ۱۴۱.

درباره مدیر

* در آذر ماه سال 1353 در شهر تهران به دنیا آمدم. داراي مداركي چون؛ فوق ديپلم: نجوم. ليسانس: تاريخ اسلام و نيز ليسانس فلسفه اسلامي فوق لیسانس: مذاهب اسلامی و دكترا: الهيات. * استاد رسمي حوزه علميه و دانشگاه در تهران هستم. * در ده‌ها موضوع به ارائه گفتمان پیرامون مباحث نقد فرق تصوف، شیطان پرستی مدرن، وهابیت و راجنشیسم«اوشو»، اكنكار، سايبابا، مهربابا، قانون جذب... در دانشگاه‌ها و مجامع علمی در سطح كشور می‌پردازم. * تاكنون بيش از 32 جلد تأليف در زمينه علوم مختلف نظیر؛ فلسفه اسلامی، تاریخ اسلامی، نجوم اسلامی، تفسیر، معارف اسلامی، کلام اسلامی، مذاهب اسلامی، مباحث اجتماعی، مباحث خانواده و تعلیم و تربیت، هیدرولوژی، ژئومورفولوژی... به زبانه‌ای فارسي و عربي داشته‌ام. * هم چنين 35 مقاله به رشته تحرير در آورده‌ام، که برخی از آنها به چاپ رسیده است. * به مدت 14 سال مشغول فعالیت‌های هنري در بخش، تهیه کنندگی و کارگردانی می‌باشم، كه مستنداتِ تدوين شده در شبکه‌های مختلف سراسري و استاني پخش گرديده است.

این مطالب را نیز ببینید!

دیدگاه علماء پیرامون تصوف

دیدگاه علماء پیرامون تصوف     شیخ صدوق در کتاب اعتقادات خود می‌نویسد:     «علامت حلاجیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: