صفحه اصلی / فرق / اجتماعي / تشيع / تصوف / چله نشینی در تصوف

چله نشینی در تصوف

چله نشینی در تصوف

 

    چله نشینى (نه چله گیرى) در کتب صوفیان، به صورت گوناگون نقل شده است. در اوراد الاحباب آمده است؛ «هر کس که خواهد تا در مراتب صدیقان و درجات صوفیان متحقق شود، باید که عمل به اخلاص کند لله تعالى، و حسن نیت به جاى آورد و چهل روز در خلوت نشینند و بعضى دو ماه متصل نشینند و بعضى سه ماه و زیادت نیز نشینند و بعضى در اثناى سال، سه بار یا چهار بار به اربعینیه نشینند.»([۱])

    و در طریق سلسله مولودیه رسم چنان است که طالب ورود در آن سلسله باید هزار و یک روز (سه سال) خدمت نماید بر این طریق با هر سال چهل روز خدمت چهار پایان، چهل روز کناسى فقرا، چهل روز آب کشى، چهل روز فراشى، چهل روز هیزم کشى، چهل روز طباخى، چهل روز خرید حوائج، چهل روز خدمات مجلس درویشان، چهل روز نظارت و باید که این خدمات تمام شود و یک روز کسر نشود، پس از این خدمات که هر سال، نُه چهل روز که سیصد و شصت روز می‌شود و روزهاى بعد او را غسل می دهند توبه و تلقین اسم جلاله بر او کنند و حجره اى جهت آسایش و عبادت به او دهند و ریاضت و مجاهده تعلیمش نمایند.([۲])

ادامه مطلب در کتاب «سراب هدایت» تألیف دکتر دریاکناری

 

[۱]ـ اوراد الاحباب و فصوص الاداب، باخرزى، ابوالمفاخر یحیى، به کوشش؛ افشار، ایرج، انتشارات دانشگاه تهران ۱۳۴۵، ج ۲، ص ۲۹۹.

[۲]ـ طرائق الحقایق، معصوم شیرازى (نایب الصدر)، محمود، تصحیح؛ محجوب، محمد جعفر، ۳ ج، کتابفروشى بارانى، ۱۳۳۹ ـ ۱۳۴۵، ج ۲، ص ۳۱۹.

درباره مدیر

* در آذر ماه سال 1353 در شهر تهران به دنیا آمدم. داراي مداركي چون؛ فوق ديپلم: نجوم. ليسانس: تاريخ اسلام و نيز ليسانس فلسفه اسلامي فوق لیسانس: مذاهب اسلامی و دكترا: الهيات. * استاد رسمي حوزه علميه و دانشگاه در تهران هستم. * در ده‌ها موضوع به ارائه گفتمان پیرامون مباحث نقد فرق تصوف، شیطان پرستی مدرن، وهابیت و راجنشیسم«اوشو»، اكنكار، سايبابا، مهربابا، قانون جذب... در دانشگاه‌ها و مجامع علمی در سطح كشور می‌پردازم. * تاكنون بيش از 32 جلد تأليف در زمينه علوم مختلف نظیر؛ فلسفه اسلامی، تاریخ اسلامی، نجوم اسلامی، تفسیر، معارف اسلامی، کلام اسلامی، مذاهب اسلامی، مباحث اجتماعی، مباحث خانواده و تعلیم و تربیت، هیدرولوژی، ژئومورفولوژی... به زبانه‌ای فارسي و عربي داشته‌ام. * هم چنين 35 مقاله به رشته تحرير در آورده‌ام، که برخی از آنها به چاپ رسیده است. * به مدت 14 سال مشغول فعالیت‌های هنري در بخش، تهیه کنندگی و کارگردانی می‌باشم، كه مستنداتِ تدوين شده در شبکه‌های مختلف سراسري و استاني پخش گرديده است.

این مطالب را نیز ببینید!

شریعت، طریقت و حقیقت در تصوف

  شریعت، طریقت و حقیقت در تصوف       صاحب کتاب غوالى اللئالى([۱]) نزد جمعى …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: