استعاذه

استعاذه

    استعاذه در لغت به معنای «الالتجاء إلى الغیر و التّعلّق به‏»[۱] (پناه بردن، پناهنده شدن به دیگری و تعلق داشتن به او.) هم چنین استعاذه در اصطلاح، به معنای پناه بردن به خداوند از شر شیطان رانده شده است. این که سالک الی الله از شر وسواس و القائات شیطانی به خداوند رحمن و رحیم پناه ببرد. از دست دشمن قسم خورده خود، به کسی پناه ببرد که به خاطر کینه‌ای که از خداوند در جریان عبودیت دارد از عابدان الهی انتقام می‌گیرد و خداوند هم پناهگاه خوبی است برای پناه جویان به او.

    سالک مجاهد، ناگزیر از پناه بردن به خداوند است. زیرا در روایتی از رسول اکرم(ص) آمده است که وسواس شیطان هم چون خون در رگ‌های انسان جریان دارد.

«إن الشیطان یجری فی إبن آدم مجری الدم فضیقوا مجاریه بالجوع»[۲]

    (نفوذ شیطان در وجود آدم مثل خونی است که در رگ‌های او جریان دارد. راه های نفوذ آن را با گرسنگی مسدود نمائید.)

    مطابق فرمان خداوند، یکی از بهترین راه های مقابله با شیطان، پناه بردن به درگاه الهی است تا انسان از شر شیطان در امان باشد.

«وَ إِمَّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»[۳]

    (و چنانچه بخواهد از طرف شیطان در تو وسوسه و جنبشی پدید آید به خدا پناه ببر که او به حقیقت شنوا و دانا است.)

«وَ قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّیاطِینِ * وَ أَعُوذُ بِکَ رَبِّ أَنْ یَحْضُرُونِ»[۴]

    (و بگو بار پروردگارا! من از وسوسه و فریب شیطان به سوی تو پناه می‌آورم. * و هم به تو پناه می‌برم بار خدایا از آن که شیاطین به مجلسم حضور به هم برسانند.)

    خداوند می‌فرماید «اِسْتَعِذْ» پناه ببر. دستور الهی است که با فعل امر صادر شده است. امر الهی، دلیل بر تحقق وظیفه سالک و عبد است که در برابر نزغ یا وسوسه شیطان باید به خداوند پناه ببرد. وگرنه از نظر ایمانی و اعتقادی آسیب می‌بیند. چراکه آن وسوسه‌ها به مرور در او اثر خواهد کرد.

 

ادامه مطالب در مورد استعاذه در کتاب «سایه باوران» تألیف دکتر دریاکناری

 

[۱] المفردات، راغب اصفهانی، ص ج ۱، ص ۵۹۶، کتاب العین، ج ۲، ص ۲۲۹، لسان العرب، ج ۳، ص ۴۹۸، مجمع البحرین، ج ۳، ص ۱۸۴، قاموس قرآن، ج ۵، ص ۶۸.

[۲] تفسیر القرآن الکریم، ملا صدرا، ج ۳، ص ۲۷۹، تفسیر المحیط، ج ۴، ص ۱۹۴، تفسیر روح البیان، ج ۶، ص ۲۵۵، کشف الاسرار، ج ۱، ص ۴۸۵، مفاتیح الغیب، ج ۱، ص ۸۵، مجمع البحرین، ج ۶، ص ۲۳۰.

[۳] سوره اعراف، آیه ۲۰۰، فصلت، آیه ۳۶.

[۴] سوره مومنون، آیه ۹۷ و ۹۸.

درباره مدیر

* در آذر ماه سال 1353 در شهر تهران به دنیا آمدم. داراي مداركي چون؛ فوق ديپلم: نجوم. ليسانس: تاريخ اسلام و نيز ليسانس فلسفه اسلامي فوق لیسانس: مذاهب اسلامی و دكترا: الهيات. * استاد رسمي حوزه علميه و دانشگاه در تهران هستم. * در ده‌ها موضوع به ارائه گفتمان پیرامون مباحث نقد فرق تصوف، شیطان پرستی مدرن، وهابیت و راجنشیسم«اوشو»، اكنكار، سايبابا، مهربابا، قانون جذب... در دانشگاه‌ها و مجامع علمی در سطح كشور می‌پردازم. * تاكنون بيش از 32 جلد تأليف در زمينه علوم مختلف نظیر؛ فلسفه اسلامی، تاریخ اسلامی، نجوم اسلامی، تفسیر، معارف اسلامی، کلام اسلامی، مذاهب اسلامی، مباحث اجتماعی، مباحث خانواده و تعلیم و تربیت، هیدرولوژی، ژئومورفولوژی... به زبانه‌ای فارسي و عربي داشته‌ام. * هم چنين 35 مقاله به رشته تحرير در آورده‌ام، که برخی از آنها به چاپ رسیده است. * به مدت 14 سال مشغول فعالیت‌های هنري در بخش، تهیه کنندگی و کارگردانی می‌باشم، كه مستنداتِ تدوين شده در شبکه‌های مختلف سراسري و استاني پخش گرديده است.

این مطالب را نیز ببینید!

قلمرو و گستره حضور و عمل شیطان

قلمرو و گستره حضور و عمل شیطان     شیطان با قابلیت جسمی که دارد، قلمرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: