اعتقادات یزیدیان

اعتقادات یزیدیان

    اسپروا مستشرق معروف در مورد اعتقاد یزدیان می‌نویسد:

    «آثار ادیان مختلف در آیین شیطان پرستان پایدار است؛ مثلاً از آداب بت پرستی، فقط از پرستش خورشید و ماه در مغز آنها باقی است و از آثار دیانت یهود، حلیت و حرمت بعضی از خوراکی‌ها و از آثار مسیحیت، خاصه عقاید نسطوری، غسل تعمید، و نان مقدس و زیارت کلیسا و صرف شراب در میان آن‌ها باقی است و از عناصر اسلامی، ختنه، قربانی، زیارت و کندن کتیبه‌ها بر قبور موجود است و از آثار تصوف، پنهان کردن و سر و خلسه و پرستش جماعتی از مشایخ و از دین صائبین، تناسخ و حلول باقی است.»[۲]

    یزیدی‌ها نسبت به شیطان یا به قول خودشان «ملک طاوس» ارادت دارند. چون در قرآن، شیطان و ابلیس لعن شده، او را «ملک طاوس» می‌نامند. که رئیس تمام ملائکه می‌باشد. متأسفانه ابلیس برای برخی از بزرگان علم و دانش نیز مورد احترام است! ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه در مورد احمد بن محمد غزالی می‌نویسد:

    «ابوالفتوح احمد بن محمد غزالی برادر ابوحامد محمد بن محمد غزالی روزی در بغداد بر بالای منبر گفت: اگر کسی توحید را از ابلیس یاد نگیرد زندیق است. زیرا او مأمور شد که به غیر از خدا را سجده کند ولی نپذیرفت.»[۳]

    یزیدی‌ها به حلول و تناسخ اعتقاد دارند. آنها بر این عقیده اند که خداوند در شیخ عدی بن مسافر حلول کرده است. حلول و تناسخ، دو عقیده‌ای است که در دین اسلام سبب غلو و کفر قائلین به آن می‌شود.[۴]

    دکتر «سامی سعید» در مورد اعتقاد به حلول داشتن در یزیدیان می‌نویسد:

    «شیخ عدی به مانند حلاج به حلول باور داشت و چند بیت شعر نیز در این باره سروده است.»[۵]

    ابن تیمیه حرانی حنبلی که از پایه گذاران مکتب وهابیت است، در «مجموعه الرسایل الکبری» درباره یزیدیان می‌نویسد:

    «روزگار شیخ حسن، این جماعت (یزیدیان) راه افراط پیمودند و با اقدامات نابجا و زیاده روی، منزلت خدایی برای «شیخ عدی» قائل شدند که این بر خلاف اندیشه شیخ «عدی» و اسلام اندیشی او بود.»[۶]

    به عقیده یزیدیان ارواح بر دو گونه‌اند:

    ـ ارواح شریره که در حیوانات بد جنس حلول می‌کنند و همیشه در عذاب‌اند.

    ـ ارواح پاک که در فضا پرواز می‌نمایند تا برای مردم زنده اسرار کائنات و مغیبات را کشف نمایند. این ارواح با عالم غیب در تماس دائم هستند.

    یزیدیان درباره آفرینش بر این عقیده اند که خداوند، ۷ فرشته را برای یاری‌اش آفرید. خداوند «عزرائیل» یا ملک طاوس را در روز یکشنبه، «دردائیل» یا شیخ حسن را در روز دوشنبه، «اسرافیل» یا شیخ شمس الدین را در روز سه شنبه، «میکائیل» یا شیخ ابوبکر را در روز چهارشنبه، «جبرائیل» یا شیخ سجادین را در روز پنج شنبه، «شمنائیل» یا شیخ ناصر الدین را در روز جمعه و بالاخره «نورائیل» یا شیخ فخر الدین را در روز شنبه آفرید و به کمک این ۷ فرشته یا «شیوخ» جهان را خلق کرد و سپس با کشتی به روستای لالش آمد و زمین و آسمان را به این شکل کنونی خلق نمود.

    آنها معتقدند که تمامی یزیدیان از نسل آدم هستند و بقیه انسان‌ها از نسل آدم و حوا هستند. در نتیجه ازدواج یزیدیان با غیر یزیدیان حرام است. زیرا آدم و ذریه (فرزندان) او از آتش جهنم رهایی یافته‌اند.

    هم چنین آنها بر این اعتقادند که باید ملک طاوس را شدیداً مورد احترام و پرستش قرار داد. چراکه او منشأ همه پلیدی ها و شرارت ها است و باید تنها او را راضی نگه داشت تا از انتقام او در امان ماند. بدین سبب سعادت دنیا و آخرت نصیب یزیدیان خواهد شد. خداوند در نهایت با ملک طاوس آشتی خواهد کرد و کسانی که به ملک طاوس لعن کرده اند هلاک خواهند شد.

 

ادامه مبحث در کتاب «سایه باوران» تألیف حجه الاسلام دکتر دریاکناری

 

[۲] سایه های خورشید، مرجع کامل شیطان شناسی، شیخ زاده، رحیم، رایان طلیعه کوثر، سال ۱۳۸۷، ص ۳۲۹.

[۳] شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۱، ص ۳۵.

[۴] فرهنگ فرق اسلامی، محمد جواد مشکور، ص ۴۷۵ نقد حلول و تناسخ در بخش ششم این کتاب آمده است.

[۵] ایزدیسم، پرفسور رشاد میران، ترجمه؛ خوشحالی، بهزاد.

[۶] همان.

درباره مدیر

* در آذر ماه سال 1353 در شهر تهران به دنیا آمدم. داراي مداركي چون؛ فوق ديپلم: نجوم. ليسانس: تاريخ اسلام و نيز ليسانس فلسفه اسلامي فوق لیسانس: مذاهب اسلامی و دكترا: الهيات. * استاد رسمي حوزه علميه و دانشگاه در تهران هستم. * در ده‌ها موضوع به ارائه گفتمان پیرامون مباحث نقد فرق تصوف، شیطان پرستی مدرن، وهابیت و راجنشیسم«اوشو»، اكنكار، سايبابا، مهربابا، قانون جذب... در دانشگاه‌ها و مجامع علمی در سطح كشور می‌پردازم. * تاكنون بيش از 32 جلد تأليف در زمينه علوم مختلف نظیر؛ فلسفه اسلامی، تاریخ اسلامی، نجوم اسلامی، تفسیر، معارف اسلامی، کلام اسلامی، مذاهب اسلامی، مباحث اجتماعی، مباحث خانواده و تعلیم و تربیت، هیدرولوژی، ژئومورفولوژی... به زبانه‌ای فارسي و عربي داشته‌ام. * هم چنين 35 مقاله به رشته تحرير در آورده‌ام، که برخی از آنها به چاپ رسیده است. * به مدت 14 سال مشغول فعالیت‌های هنري در بخش، تهیه کنندگی و کارگردانی می‌باشم، كه مستنداتِ تدوين شده در شبکه‌های مختلف سراسري و استاني پخش گرديده است.

این مطالب را نیز ببینید!

قلمرو و گستره حضور و عمل شیطان

قلمرو و گستره حضور و عمل شیطان     شیطان با قابلیت جسمی که دارد، قلمرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: