نمادها

نمادها

    نماد، علائم و نشانه‌ها، دارای شاخصه‌های گوناگون و قابلیت‌های فراوانی است. به وسیله نماد است که به راحتی می‌توان انتقال مفاهیم داشت با کمترین کلمات و یا حروف و یا بدون استفاده نمودن از حروف، به خوبی آن را تحقق بخشید. عموماً نمادها، عملکرد معرِّف­ها را در مناسبات انسان‌ها عمل می‌کنند. هر شبکه تلویزیونی نماد و آرم خود را دارد که با بقیه شبکه‌ها متفاوت است. در حقیقت، هنگامی که در یک گزارش خبری، آرم و نماد یک شبکه نشان داده می‌شود، گویای آن است که این خبر از طرف آن شبکه مورد نظر تهیه شده و پخش می‌گردد. هر سایت،‌ خبرگزاری، وبلاگ، انتشاراتی، روزنامه و مجلات، مؤسسات خصوصی و دولتی، صنایع مادر و کارخانجات… از نمادها و آرم‌های مخصوص به خود استفاده می‌کنند که معرف آن شرکت و کارخانه… است. انسان‌ها هم با داشتن چیزی امضاء و شبیه آن… نمادی را دارا هستند که بیانگر همان شخص به خصوص است که دیگران آن نماد، امضاء… را ندارند. کشورها دارای پرچمی هستند که نماد و فرهنگ و هنر و تمدن و جایگاه و خاستگاه… مردم آن کشور است.

    صاحبان اندیشه و فکر هم از نماد به عنوان علامت «مختصر و وسیع» استفاده می‌کنند. مختصر از این باب که معمولاً نمادها در یک لوگوی بسیار جمع و جور، طراحی می‌شود. و وسیع از این باب که بسیاری از مطالب را با آن علامت به مخاطب منتقل می‌سازد. مسائلی از قبیل؛ نوع اندیشه، جهان بینی مؤسس و مؤسسان، سال تأسیس، هدف، آرمان، اعتقاد، برنامه‌ها، پیشینه… .

    شیطان پرستان نیز از نمادهای هنری برای ترویج افکار و اندیشه خود استفاده‌های فراوانی می‌کنند. مکاتب باطن گرا نه تنها نماد را به عنوان معرِّف به کار می‌برند، بلکه نماد را به عنوان مدیوم و واسطه مورد استفاده قرار می‌دهند. آنها به پیروان خود این گونه القاء می‌کنند که آرم‌ها و نمادها، وسیله‌ای برای رسیدن به هدف هستند. خاصیتی در این نمادها وجود دارد که اگر با تمرکز در شرائط خاص از این نمادها استفاده شود، می‌توان اثر فوق العادگی داشته باشد. نماد به عنوان پلی است جهت ارتباط با صاحب مکتب و ارواح آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمادها به عنوان، مراقبت کننده، حفظ کننده، نزدیک کننده، مقرب کننده عضویت دهنده، محرم اسرا کننده… مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو نمادها، همواره مورد توجه و تمنی پیروان بوده است. به نحوی که در مواقعی برای به دست آوردن آن، سال‌ها با هم در ستیز بوده‌اند و خون‌ها برای به دست آوردن برخی از نمادها و آرم‌ها ریخته‌اند. تا به خاصیت جادویی آن برسند و از آن به عنوان واسطه فیض و تعالی استفاده کنند.

    در شیطان پرستی هم، در مواقعی از رهبران شیطان پرستان همین موارد پیرامون اثرات و خاصیت‌های نمادها، شنیده می‌شود. این نماد می‌تواند یک شیطان پرست را به شیطان نزدیک کند و سبب قدرت گرفتن شر در او بشود و یا او را، به شر برتر نزدیک کند.

    انسان و شیوه زندگی انسان‌ها هم، در طول تاریخ همواره با نمادها و آرم‌ها سنخیت داشته است. به گونه‌ای که ارنست کاسپرر[۱] جامعه شناس غربی است، پیرامون نمادها و رابطه انسان با نماد می‌گوید: «انسان، یک حیوانِ نماد ساز است.»

ادامه مطلب در کتاب «سایه باوران» تألیف حجه الاسلام دکتر دریاکناری

 

[۱] E rnest Caspirer.

درباره مدیر

* در آذر ماه سال 1353 در شهر تهران به دنیا آمدم. داراي مداركي چون؛ فوق ديپلم: نجوم. ليسانس: تاريخ اسلام و نيز ليسانس فلسفه اسلامي فوق لیسانس: مذاهب اسلامی و دكترا: الهيات. * استاد رسمي حوزه علميه و دانشگاه در تهران هستم. * در ده‌ها موضوع به ارائه گفتمان پیرامون مباحث نقد فرق تصوف، شیطان پرستی مدرن، وهابیت و راجنشیسم«اوشو»، اكنكار، سايبابا، مهربابا، قانون جذب... در دانشگاه‌ها و مجامع علمی در سطح كشور می‌پردازم. * تاكنون بيش از 32 جلد تأليف در زمينه علوم مختلف نظیر؛ فلسفه اسلامی، تاریخ اسلامی، نجوم اسلامی، تفسیر، معارف اسلامی، کلام اسلامی، مذاهب اسلامی، مباحث اجتماعی، مباحث خانواده و تعلیم و تربیت، هیدرولوژی، ژئومورفولوژی... به زبانه‌ای فارسي و عربي داشته‌ام. * هم چنين 35 مقاله به رشته تحرير در آورده‌ام، که برخی از آنها به چاپ رسیده است. * به مدت 14 سال مشغول فعالیت‌های هنري در بخش، تهیه کنندگی و کارگردانی می‌باشم، كه مستنداتِ تدوين شده در شبکه‌های مختلف سراسري و استاني پخش گرديده است.

این مطالب را نیز ببینید!

قلمرو و گستره حضور و عمل شیطان

قلمرو و گستره حضور و عمل شیطان     شیطان با قابلیت جسمی که دارد، قلمرو …

۵ دیدگاه‌ها

  1. ممنون هر روز سر میزنم

  2. سلام به سایت ما هم سر بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: